RSS

A MOTORRIASZTÓ BEÉPÍTÉSE

Egy korábbi cikkünkben már olvashattatok a motorriasztó építőkészlet összeszereléséről, most eljött az idő (és egy új motor:)), hogy beépítsük egy robogóba. Egy szakértő könnyedén beépíti a készüléket, a leírásunk alapján pedig a „nem szakértők” is képesek lesznek riasztóval ellátni a motorjukat. 

 

Szerelés közben

 

A szerelés közben olyan termékeket, megoldásokat alkalmaztunk, hogy a motorriasztó beszerelése bárki számára – minimális hozzáértéssel – egyszerű legyen. Nem kell hozzányúlni a dudához, a gyújtáshoz, stb., cserébe kicsit borsosabb a végeredmény ára, amit valószínűleg elköltenénk egy szakember munkadíjának megfizetésére is.

A bejegyzés végén egy videón prezentáljuk a “riasztó” végeredményt, utána pedig felsoroljuk a beszereléshez szükséges eszközöket, kellékeket.

 

 

 

 

TANÁCSOK

Minden esetben (ha szerelünk és nem tesztelünk) húzzuk le az akkuról a kábeleket és úgy kötögessünk!

Ha tesztelünk legyünk résen, hogy bármikor lekaphassuk a sarut az akkuról ha esetleg füstölne!

A legegyszerűbb szerelés (ha nem kókányolni akarunk) roppanós, vagy szigeteletlen sarukkal, mivel a modul és a robogó áramköre is ezekkel van felvértezve.

BEKÖTÉS

Első körben a burkolatokat levéve egy Wago elosztóval (ez lehet persze kábel összetekerés és szigetelőszalag is) és két eres hangfalkábellel az akkuról a robi első részéhez húztuk a pluszt és a mínuszt.

Wago elosztó

A modulba értelemszerűen belemegy a plusz és a mínusz, hogy áramot kapjon az eszköz. Ide mielőtt bekötnénk érdemes valamelyik pólust átvezetni a kulcsos kapcsolón, hogy az megszakítsa a teljes áramkört, ha zárt állapotba kerül.

Kulcsos kapcsoló

Ezután a mínuszt elvezetjük a bekötni (riasztani) kívánt helyre a modulból, mint pl esetünkbe a szirénához. A pozitívot pedig a relé ki- és bemenetén vezetjük át, ezzel biztosítva, hogy a relé kapcsolja ki és be (illetve szaggassa a chip) az egyik érpárt. Majd a relé kimenetén (pozitív) bekötjük a sziréna pozitívjába. Ezzel készen is vagyunk a bekötéssel!

Modul

Ha mást is szeretnénk innen vezérelni (mint a mi esetünkben a lámpát), részemről úgy oldottam meg, hogy a szirénától párhuzamosan vezettem át a pluszt is és a mínuszt is, az egyiket a kulcsos kapcsolóba kötve, hogy ne tudjon a világítás bekapcsolásakor bekapcsolni a sziréna 🙂

FELSZERELÉS

Az építő modult egy szerelődobozba ragasztottam melegragasztó pisztollyal. Ezt csavarokkal a motor elejébe rögzítettem és erre szereltem a szirénát (a másik oldalon, elöl nem volt hely).

Beszerelve

BEÁLLÍTÁS

Mielőtt leragasztanánk (pl duct tape-pel) be kell állítanunk a dőléskapcsolót – illetve jobb ha a doboz felszerelése előtt ezt kikísérletezzük, hogy lesz nekünk jó. 🙂

A mi esetünkben úgy lett beállítva, hogy a középsztenderen áll a motor alap esetben és innen kimozdítva (lökdösve vagy levéve) riaszt 20 mp-ig az elektronika, majd abba marad ha nem lökdösik tovább. Oldalsztenderrel ez kicsit szerencsésebben beállítható, mert ha kimozdul a motor az adott helyzetből (pl egyenesen tolják) folyamatosan riasztani fog. Esetünkben ez sajnos nem megoldható, mert a sztenderen és arról levéve is egyenes a motor.

A VÉGEREDMÉNY

(A sziréna hangja jóval fülsértőbb és hangosabb, mint a videón hallatszik.)

Nyilván csak figyelemfelkeltésre alkalmas és felveti a kérdést, hogy ha megszólal és már valakinek a kezében van szeretett járgányunk akkor el fogja e dobni amivel igen nagy kárt tud okozni…

KELLÉKEK, SZERELÉSI ANYAGOK

>> Motorriasztó építőkészlet
>> Conrad mini sziréna 6-12V/DC 110dB IP20
>> Roppantófogó szigeteletlen dugós csatlakozókhoz
>> Kulcsos kapcsoló
>> Hangszórókábel készlet 1.5 mm2
>> Csúszósarus hüvely 4.8×0.8 mm kék
>> Laposérintkezős hüvely 6.3×0.8 mm tiszta ónozott
>> Csúszósarus hüvely 2.8×0.8 mm piros
>> Csúszósarus hüvely 2.8×0.5 mm
>> Csúszósaru hüvely 6.3×0.8 kék
>> Csúszósaru elosztó 6.3×0.8 mm
>> Duct Tape
>> Szigetelőszalag, Temflex
>> Kis modul ház 64x60x26 szürke
>> Kábelcsatlakozó kapocs (Wago)
>> Csípőfogó szigetelt érintkezőkhöz
>> 7 részes melegragasztó pisztoly készlet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólás

Hozzászólás “A MOTORRIASZTÓ BEÉPÍTÉSE”

  1. […] >> A motorriasztó beépítése […]

Válasz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Powered by WordPress | Designed by: wordpress themes free | Find Free WordPress Themes and find best wordpress themes at wordpress 4 themes.