RSS

FÓKUSZBAN A BIZTONSÁG: MOTOR- ÉS KERÉKPÁRRIASZTÓ

A mai rohanó világunkban egyre jobban számít, hogy minél gyorsabban érjünk el valahová közlekedési eszközeinkkel. Sokan nem tehetik meg, hogy autót tartsanak fent, így kerékpárral, vagy motorral közlekednek a mindennapokban. Ezeket a járműveket azonban nem mindig tudjuk zárt helyen tárolni, de ha még az otthonunkban biztonságban is vannak, amint elmegyünk valahová, kérdéses, hogy nyugodtan szívvel magára merjük e hagyni a járművünket. Ebben a bejegyzésben a kerékpár, vagy motor biztonságára kínálok megoldást.

A termék, amit összeszerelek az nem más, mint egy motor- és kerékpárriasztó.

Magát a riasztó modult szükséges megtáplálni 12 V DC feszültséggel (ez lehet maga a motoraksi, vagy kisebb méretű ólomakku vagy akár egy 8 darabos elempack (8*1,5V=12V)).

A riasztó működési elvéről amit tudni érdemes: egy higanyos dőléskapcsoló található az elektronikában. Amikor megmozdítják a motort vagy kerékpárt, ez a kapcsoló zár és behúzza a relét, majd ez indítja be a rákötött riasztó hangjelzőt (maga a riasztót nem tartalmazza a készlet, de jobb is, mert az egyén függő, hogy ki milyen erősségűt és minőségűt akar rászerelni). A riasztás kb. 20-25 másodpercig tart, utána leáll az eszköz, de amennyiben újabb vagy még ugyanaz a „kibillentés” hatása alatt van a jármű, addig a riasztó éles marad és újból egy 20 másodperces riasztási ciklus következik. A jelzést szaggatott jelként adja le a modul, így még hatásosabb a figyelemfelhívás a járművünkre.

Az áramfelvétele a modulnak valamivel kevesebb, mint 10 mA, így jóformán semmi fogyasztása nincs élesítve, ami fontos, mivel nem meríti feleslegesen az akkumulátorunkat. A modul fizikai mérete is 5 csillagos, mivel az egész csupán 55 x 30 x 35 mm (mint azt majd látjátok a végső képen kisebb, mint egy gyufásdoboz)!

Az építőegységben található alkatrész lista:

  • 1db előrefuratozott, megtervezett kész nyáklap
  • 1db 12V-os behúzó relé (kapcsolási teljesítmény: 240VAC 10A, 28VDC 10A)
  • 1db 4093-as 14 lábú DIP tokozású CMOS-IC – lábkiosztás beszerelésekor ügyelj!!
  • 1db 14 lábú IC foglalat – lábkiosztás beszerelésekor ügyelj!!
  • 1db 2,2 mikro farádos elektrolit kondenzátor (50volt) – polaritás függő vigyázz!!
  • 1db 10 mikro farádos elektrolit kondenzátor (50volt) – polaritás függő vigyázz!!
  • 1db 1 mikro farádos elektrolit kondenzátor (50volt) – polaritás függő vigyázz!!
  • 1db 10 nano farádos tantál kondenzátor
  • 1db 10 mikro farádos tantál kondenzátor
  • 3db 1N4048 dióda – polaritás függő vigyázz!!
  • 1db 1N4007 dióda – polaritás függő vigyázz!!
  • 6 db 1/4 wattos ellenállások: 2db 10 kOhm, 1db 100kOhm, 1db 2,2 kOhm, 1db 560 kOhm és 1db 1,8 mOhm (megaohm vigyázz!!)
  • 1db tranzisztor BC 557
  • 1db higanyos dőléskapcsoló

Építőkészlet

Az összeforrasztás lépésről lépésre

Innen indulunk:

Nyers Nyák

1.) Először az ellenállásokkal szoktam kezdeni, multiméterrel mindig kimérem ellenőrzésképp, hogy minden a megfelelő helyre kerüljön.

Beültetések a következők:

R1 – 100 kOhm
R2 – 2,2 kOhm
R3 – 10 kOhm
R4 – 1,8 MOhm (megaohm)
R5 – 560 kOhm
R6 – 10 kOhm

Ellenállások

2.) Ezt követően jöhetnek a kondik:

C1 – 10 nF tantál kondenzátor (polaritás független)
C2 – 1 µF elektrolit kondenzátor (polaritás függő vigyázz, a hosszabbik láb a pozitív a jelölt a negatív)
C3 – 10 µF elektrolit kondenzátor (polaritás függő vigyázz, a hosszabbik láb a pozitív a jelölt a negatív)
C4 – 10 µF tantál kondenzátor (polaritás függő vigyázz, a hosszabbik láb a pozitív, a negatív nincs jelölve)
C5 – 2,2 µF elektrolit kondenzátor (polaritás függő vigyázz, a hosszabbik láb a pozitív a jelölt a negatív)

Kondik

3.) Miután megvagyunk ezzel jöhet a következő lépés, a diódák és a tranzisztor:

D1 – 1N4148 (polaritás függő vigyázz)
D2 – 1N4148 (polaritás függő vigyázz)
D3 – 1N4148 (polaritás függő vigyázz)
D4 – 1N4002 (polaritás függő vigyázz)

T1 – BC 557

Diódák, tranzisztor

4.) IC és a relé beszerelése:

Az IC foglalatot helyezzük rá a nyáklapra, figyeljünk a feltüntetett jelölésre (kis beugrás az egyik oldalán az IC foglalatnak az IC-n pedig kis pötty). Ez jelzi az IC láb sorszámozásának a kezdetét. Miután a foglalatot beforrasztottuk a helyére megfelelően a nyáklapon található jelöléssel, belehelyezhetjük az IC-t. Picit lehet feszülni fognak az IC lábai, nehézkesen csúszik a helyére, ne féljünk, nyomjuk bele határozottan. Ha pár láb esetleg mellé ment volna, húzzuk ki a foglalatból és hajlítgassuk meg a lábakat óvatosan és ismételjük meg a műveletet.

A relé beforrasztásánál nincs mire figyelni, ugyanis egy módon lehet behelyezni. Ha megvagyunk, ezt a képet kell kapnunk.

IC, relé, dőléskapcsoló

5.) Miután összeállítottuk és elkészültünk a forrasztással célszerű egy gyors tesztnek alávetni a modult. A nyáklapon jelzett 12V-al tápláljuk meg a kütyüt (ügyeljünk a +/- polaritásra) és billentsük meg a panelt. Ehhez nem kell feltétlen rácsatlakoztatnunk egy szirénát, mert a relé meghúzását hallanunk kell, amikor megbillentjük a modult. Ha hallunk egy kis kattanást az eszköz tökéletesen működik.

Még egy fontos dolog, a bedobozolás előtt: gondoljuk ki a doboz pontos helyét a motoron vagy kerékpáron. Ez azért fontos, mert a dőléskapcsoló alapállásban lehet vízszintes és függőleges helyzetben is. Amennyiben vízszintesen szeretnénk elhelyezni a modult, abban az esetben 90fokkal döntsük meg a nyáklapon a dőléskapcsolót (mint az a fenti ábrán a jobb alsó sarokban látható, hogy párhuzamos legyen a nyáklappal). Kb. a dőléskapcsoló érzékenysége 5-10 fokos lehet, szóval eléggé finoman érzékel.

6.) Ezzel el is készültünk már csak két dolog van hátra: a bedobozolás és a sziréna rákötése!

Maga a doboz méretének egy 60 x 40 x 45 mm-es dobot tudnék ajánlani. Mindösszesen elég rá egy furat a tápkábelnek és a riasztónak a relé kimenetére, aminek az átmérője kb. 5mm lehet.

Fizikai méret, Doboz

A sziréna rákötése a relé kimenetére történik, a nyáklapon jelölve van természetesen két ALARM csatlakozási pont. Ez polaritás független, szóval itt nem kell figyelnünk a kábelezésre. Mint azt a fenti sorokban leírtam, de még egyszer felhívnám rá a figyelmet: a modul csomagolása nem tartalmaz sziréna eszközt, ezt máshonnan kell beszereznünk. A kereskedelemben kapható elég sok helyen, az ára kb. 2 500-5 000 forintig terjed (gyártó és hangerősségtől függően változik).

A termék beültetési és a kapcsolási rajza:

Beültetési és kapcsolási rajz

Összegezve a dolgokat, szerintem ez egy praktikus és előnyös kis elektronikai modul. Maximálisan megfelel a célnak: mérete kicsi, áramfelvétele alacsony és rendkívül figyelemfelhívó, amikor riaszt! Az ára is alacsony, maga a modul 3 490 forint és egy sziréna hozzá, legyen szintén 3 500 és ez még mindig csak 7000 forint összesen. Összerakásához kis forrasztási ismeret szükséges, kezdők számára 1-1,5 óra, ha már van gyakorlatod benne, akkor 20 perc az egész. Én csak ajánlani tudom mindenkinek, engem meggyőzött a termék!

A következő forrasztóállomást használtam a termék összeállításához: Basetech ZD-99, ha kedvet kaptatok egy kis forrasztáshoz, ezt is ajánlani tudom. Mind kezdők, mint haladók számára tökéletesen megfelel. Ára baráti 5 000 forint körül kapható. Póthegy hozzá: 500 forint.

Forrasztóállomás

A bejegyzésben szereplő termékeket itt találod:

>> Motorriasztó építőkészlet

A motorriasztó motorba építéséről szóló bejegyzést itt találod:

>> A motorriasztó beépítése

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólás

Hozzászólás “FÓKUSZBAN A BIZTONSÁG: MOTOR- ÉS KERÉKPÁRRIASZTÓ”

  1. […] korábbi cikkünkben már olvashattatok a motorriasztó építőkészlet összeszereléséről, most eljött az idő (és egy új motor:)), hogy beépítsük egy robogóba. Egy szakértő […]

Válasz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Powered by WordPress | Designed by: wordpress themes free | Find Free WordPress Themes and find best wordpress themes at wordpress 4 themes.